Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Hitta din egen motivation till en bra livsföring med diabetes

Kategori: Mentalt välbefinnande

Det finns många riktlinjer kring hur en diabetikers livsstil ska se ut. Vad jag ska äta, hur jag ska träna, hur jag ska leva. Alla med diabetes passar inte in under samma mall, har inte samma kroppar, inte samma sjukdomstillstånd eller samma livsstil. Problem kan vara att leva upp till alla de förväntningar som finns för hur vi bör leva, att följa de råd som folk ger oss men även de mål vi själv sätter upp för oss själva - vilja måste finnas. För hur långt kommer vi utan motivation? För det svåra är inte att börja, utan att ha viljan att fortsätta.

Ibland kan det vara svårt att skilja på inre och yttre motivation. Låter du dig påverkas av att någon säger åt dig att göra en viss sak, att du måste gå ut på den där joggingrundan varje morgon, att du inte får lockas lägga ned den där limpan i korgen när du passerar brödhyllan varje gång du är i mataffären, för att en rad forskare eller dietister hävdar att det inte är bra för dig? Denna typ av motivation brukar inte räcka för min del. Det fungerar som en morot, får dig att snöra på dig skorna ett par mornar och lyckas hålla fingrarna borta i affären vid ett fåtal besök. Men hållbara, långsiktiga förändringar sker när grunden till motivationen kommer inifrån mig själv. Att jag mår bra av att äta som jag gör, träna som jag gör. Att jag känner en glädje och tillfredsställelse som inte baseras på andras förväntningar på mig.

En hållbar motivation handlar även om ett tydligt, konkret mål. Ett mål jag själv vill uppnå, som får mig att må bra på riktigt. Det som får mig att hålla fast vid det jag gillar och trivs med. Vi har alla resurser inom oss, det handlar bara om att locka fram dem - stärka oss själva, sätt tydliga små mål som gör att vi ser resultat kan alltid hjälpa till lite extra.

Två viktiga punkter att komma ihåg för hållbar motivation:
Lyssna och lär och sök kunskap hela tiden. Inspireras av människor med den livsföringen  som man själv vill uppnå för att må bra
Viljan måste komma inifrån dig själv!

Det är ju lättare sagt än gjort att locka fram en motivation som inte finns, tänker skriva mer om detta senare.

Hur går det för er andra? Lyckas ni hålla motivationen uppe eller inte? hur går ni tillväga?

Kommentarer

  • Emilia säger:

    Hej! Jag tycker motivationen kommer och går. En viss period har jag "orken" att kontrollera mat, träning, doser etc och ta de bakslagen som kommer. Sen andra perioder kör jag på tills ett bakslag kommer (tex flera känningar, väldigt högt bs under längre tid) och då orkar jag inte.. släpper det och "kämpar" inte så mycket med det. Utan tar lite paus. För att sedan ta tag i det igen. Man kan ju inte vara topp-motiverad jämt, så känner jag.
    Men för ens egen skull bör ju motivationsperioderna vara längre än "inte-motiviverad"-perioderna :)

    2014-03-22 | 10:31:07
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Emma säger:

    Behöver du snabba extrapengar? Det här fungerar! Det är enkelt och säkert. Klicka in dig och börja tjäna pengar direkt, hemifrån dessutom! !! !http://Visitors2Cash.com/ref.php?refId=181216

    2014-10-11 | 15:44:51
  • Malin säger:

    Tack för den här bloggen! min lillebror har precis fått diabetes 1 något som känns jätte jobbigt. Blir så ledsen när jag läser på internert om sjukdommen och det framställs som att man i princip inte kan leva ett normalt liv när man har det. Så blev jätte glad när jag hittade dig och din blogg! Här ser jag ju att man kan leva ett normalt liv även om man har diabetes!
    Även om allt känns jobbigt nu, han fick diagnosen för bara 4 dagar sedan och ligger fortfarande på sjukhus, så vet jag att det kommer bli bättre. Allt handlar ju om positiv inställning och rutiner, något som jag antar kommer med tiden. Allt är ju lite småläskigt i början. Men det är bara acceptera och låta livet gå framåt!
    Kram :)

    2014-10-27 | 19:04:21
  • anders säger:

    För att komma i balans är det viktigt att söka kunskap om de grundläggande funktionerna som rör ens liv. Pengar är ju något som rör alla, men som få vet hur det egentligen fungerar. Här finns en bra förklaring med pedagogiska videos.
    http://positivapengar.weebly.com/

    2015-01-25 | 14:14:37
  • Anonym säger:

    För att komma i balans är det viktigt att söka kunskap om de grundläggande funktionerna som rör ens liv. Pengar är ju något som rör alla, men som få vet hur det egentligen fungerar. Här finns en bra förklaring med pedagogiska videos.
    http://positivapengar.weebly.com/

    2015-01-25 | 14:15:42

Kommentera inlägget här: