Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Hur mycket insulin tar ni?

Kategori: Diabetes

Enligt min diabetessjuksköterska så tar jag minst insulin av alla hennes patienter. Då tog jag 8 enheter lantus (långverkande insulin) Idag, en vecka senare, tar jag endast 5 enheter lantus! (och inget måltidsinsulin) För några veckor sedan testade jag att minska på insulinet och DÅ gick det inte eftersom blodsockret gick upp, men nu håller sig blodsockret stabilt. Kanske beror det på sättet jag äter med mindre kolhydrater, kanske att min kropp fortfarande producerar en del insulin eller båda två. Det finns ju sätt att kolla upp om kroppen fortfarande producerar, men det verkar vara dyrt? Man pratar ju om remissionsfasen eller "smekmånaden" när det gäller diabetes vilket innebär att blodsockret under den första tiden är relativt lätt att kontrollera. Detta beror på att när insulinbehandlingen sätts in så stimuleras de kvarvarande betacellerna under en period att producera insulin innan de helt och hållet slås ut? Bäst är det ju om det fortsätter som det gör just nu så länge som möjligt eller utvecklas till något ännu bättre för det är så skönt att inte behöva ta sprutorna varje gång man ska äta någonting!

Hur många enheter insulin tar ni? Hur mycket tog ni i början? :)

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Minns inte doserna jag tog det första året, då åt jag kolhydrater. Kanske 13 enheter Levemir (långverkande) och 10 enheter Novorapid per måltid.

    När jag började med LCHF kunde jag sluta med båda under en period. Jag slutade helt med Levemir och tog Novorapid när det behövdes, vilket inte var mer än ca två gånger i veckan, och jag hade verkligen perfekta värden i flera månader då, låg på 4-5 mmol/L. Detta visade sig vara "smekmånaden", trots att jag hade haft min diabetes i över ett år. Efter ca 6 månader på LCHF var jag tvungen att trappa upp med långverkande igen. Idag använder jag pump och får i mig ca 20 enheter novorapid fördelat på ett dygn, och tar ca 2-3 enheter per måltid.

    2013-06-24 | 10:17:36
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Lina säger:

    Jag tog bara 4 i början. Kanske höjdes upp till 8 under första halvåret. Men nu, efter snart två år, ligger jag på runt 14.

    2013-06-24 | 20:05:35
    Bloggadress: http://linafina.webblogg.se
  • Felicija säger:

    Om du fått diabetes typ 1 så ska du ta insulin till varje måltid du äter, och igentligen behöver du inte minska på kolhydrater då är det ju bara att ta lite mera insulin ( : Eftersom jag har insulin pump så om dagen tar jag runt 45-60 enheter per dag (: med stabilt blodsocker.

    2013-06-30 | 02:27:20
    Bloggadress: http://photobyfelicija.beldo.se
  • Dia-Sofia säger:

    Jag har haft väldigt lång "smekmånad", som först nu börjat ge sig. Efter 3 år!
    Tar ca 6 Novo Rapid till måltider, och bara långtids (Insulatard) på natten, det är ca 10 enheter. Så var obs på att smekmånad kan hålla i sig :)

    Bra att det fungerar bra med att äta mindre kolhydrater!

    2013-07-03 | 10:38:09
    Bloggadress: http://diasofia.blogspot.com
  • Jennie säger:

    Diabetes är olika för alla, men i grund och botten SKA man inte äta för mycket kolhydrater oavsett om man är sjuk eller inte. Jag har minskat ner rejält på min kolhydratskonsumtion och behöver därför inte ta något måltidsinsulin - och det är ett råd jag försöker dela med mig av till andra diabetiker - minska ner på riset, ta mindre pasta och mer grönsaker och känn skillnaden!!! Det är värt att prova, eller hur? För vad känns egentligen bättre? 45-60 enheter om DAGEN för att man äter pastagratäng och där tallriken består till största delen av kolisar eller 0 - 10 enheter om dagen där man får i sig kolhydraterna via grönsaker, mejeriprodukter, torkad frukt etc etc?

    Jag gör ALLT för att må så bra så möjligt - och nu syns det inte längre på läkartesterna att jag har diabetes, då jag ALDRIG blir hög (jag har typ ettan). Min kropp behöver ingen måltidsinsulin när jag sköter mig och äter "rätt". Ett hett tips till alla där ute :-)

    2013-09-02 | 10:59:16
    Bloggadress: http://jennize.bloggplatsen.se
  • Helena säger:

    Ingen människa behöver kolhydrater i överflöd. Ännu mindre behöver man insulin i överflöd! Insulin är vårt huvudhormon som styr en mängd andra hormoner i kroppen, t ex tillväxthormoner. Tänk tillväxt - cancer?! Alltså, begränsa kolhydraterna, minska på önodigt insulin och därmed minska ökad celltillväxt i kroppen. Bra att tänka på.

    2013-11-07 | 10:17:21

Kommentera inlägget här: