Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Min godispåse är LCHF modellen med supermat som innehåll.

Kategori: Kost

Jag har gjort ett medvetet val för att hålla blodsockret på en jämn nivå, jag har valt att äta enligt LCHF modellen. Har upptäckt att jag kan plocka in supermaten, alltså plocka dom mest näringsrika produkterna i varje mål för att få så optimalt vitamin och mineral tillflöde som möjligt. Jag äter också enligt färgmodellen för att få en varierad kost. Får med alla färger på tallriken så som broccoli, lök, tomater, blåbär osv. 
 
Märker att sedan jag har tagit bort pastan (som var min favorit) vitt mjöl, saft, lösgodis osv och har fått smak på valnötter, mandlar, torkade blåbär och tranbär och en speciell mörk LCHF choklad, så mår jag mycket bättre, även min hy har blivit bättre.
I LCHF modellen kan man äta hur mycket fett som helst. Det gör inte jag. Jag får fett genom lax, sill, oliv och rapsolja m.m. Behöver inte majonäs och bacon.
Konstigt att jag behövde diabetes för att ändra kosten av egen fri vilja. Jag handlade lösgodis och en cola nästan varje dag på väg hem från jobbet. Kom ihåg killen i pressbyrån som liksom uppmärksammade det och påpekade att jag handlade den där chokladbiten.

Kommentarer

  • louisechf säger:

    Inspirerande! Min mamma har typ 1 diabetes, har tyvärr inte lyckats få in henne på lchf, men hon är medveten om kolhydraters negativa inverkan på blodsockret, något jag tycker sjukvården idag är sjukt dåliga på att uppmärksamma. Socker är socker, oavsett om det är i form av godis, spannmål ekler frukt!

    Svar: Ja dagens kostråd är helt sjuka för diabetiker! Vad bra att din mamma också är uppmärksam i alla fall, det är ju första steget! Jag känner personligen att jag mår så mycket bättre utan kolhydrater och saknar det inte det dugg faktiskt :)
    Elina

    2013-06-16 | 18:02:53
    Bloggadress: http://louisechf.wordpress.com
  • Zossan säger:

    Blir också inspirerad av din blogg! Att lägga om min egen kost och byta ut det dåliga mot ngt nyttigare, är något jag vill göra. Tror även på ditt val av fetter!

    Det där med färgmodellen låter intressant, vad mer exakt innebär det?

    Svar: Vad kul att du blir inspirerad :) Färgmodellen innebär att man äter så varierat och färgrikt som möjligt för att få i sig alla nyttiga antioxidaner som finna i tex grönsaker :)
    Elina

    2013-06-16 | 18:29:09

Kommentera inlägget här: