Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Vilken insulintyp ska man välja?

Kategori: Diabetes

Det finns ju många olika typer av insulin. Sjäv tar jag Lantus och Humalog. Det var dom sorterna  som läkaren skrev ut till mig..... Ingen påpekade att det finns flera sorter att välja på. Här är information om olika insulintyper taget från Svenska Diabetesförbundet.

Kortverkande insuliner (Actrapid, Humalin Regular, Insuman Rapid)
Insulin i klar lösning vars användningsområde i dag är som måltidsinsulin. Insulinet har sin maximala effekt efter cirka tre timmar, och har klingat av efter cirka åtta timmar. Kortverkande insuliner ska helst tas trettio minuter före måltid. De har idag i stor utsträckning ersatts av de kortverkande insulinanalogerna, men fyller väl sin plats hos vissa patienter.

Kortverkande ”direktverkande” insulinanaloger (Apidra, Humalog, Novorapid)
Insulin i klar lösning som i dag är det dominerande måltidsinsulinet, och används även i första hand i insulinpumpar. Insulinet har sin maximala effekt efter en till tre timmar, och har klingat av efter tre till fem timmar. Kan tas i direkt anslutning till måltid.

Medellångverkande insuliner (Humulin NPH, Insulatard, Insuman Basal)
Insulin i grumlig lösning som fungerar som basinsulin för att täcka det basala behovet av insulin mellan måltiderna. Har med hjälp av tillsatta ämnen en fördröjd effekt. Effekten kommer först efter några timmar, har maximal effekt efter sex till tio timmat och en varaktighet upp till 24 timmar. Insulinet ges en till flera gånger dagligen i kombination med kortverkande insulin till måltider. Vid typ 2 diabetes kan insulinet även kombineras med tablettbehandling.

Långverkande insuliner (Lantus, Levemir)
Insulin i klar lösning som fungerar som basinsulin. Jämfört med medellångverkande insuliner är dessa insuliner mer långverkande och har en jämnare effekt över dygnet. Här behövs en, ibland två injektioner per dag och kan för vissa personer och i vissa situationer utgöra ett alternativ till medellångverkande insuliner.

Fasta kombinationer (Humalog Mix 25, Humalog Mix 50, Humalog Mix 30/70, Insuman Comb 25, NovoMix 30)
Insuliner i fasta kombinationer av snabb- och medellångverkande insulin. Kan användas i speciella situationer, till exempel personer som behöver hjälp med injektioner eller har mindre krav på skärpt glukoskontroll.

Undrar om dom här typerna som jag tar är vanligast att man tilldelas, eller ger andra läkare information, och valmöjlighet till andra val ? Har hört att Lantus kan ge ökad risk för bröstcancer, vilket inte låter så bra. Vad tar ni med diabetes för typ av insulin ? Varför?

Kommentarer

  • Lina säger:

    Jag tar levemir & humalog. Fick också det bara tilldelat så vet inte om det är nån olik effekt eller bara att de har det "märke" de har på just det sjukhuset...

    2013-08-03 | 11:45:22
    Bloggadress: http://linafina.webblogg.se
  • Helena säger:

    Jag konfronterade min läkare med forskningsresultaten från 2009 där användningen av Lantus tillskrivs en signifikant ökning av cancerfall, främst då bröstcancer. Till min häpnad sa hon att "ja, det har vi diabetesläkare vetat om och diskuterat men gjorde bedömningen att diabetiker ändå har en ökad cancerrisk oavsett." Hu!

    Jag ilsknade till och krävde att få byta till Levemir. Som ingenjör vill jag göra mina egna bedömningar och riskanalyser avseende min hälsa. Jag tycker att min läkare borde ha informerat om forskningen istället för att göra egna, hemliga bedömningar avseende min hälsa. Idag undviker jag alla Sanofi-produkter, företaget känns än mer opålitligt än andra läkemedelsproducenter.

    2013-10-22 | 10:31:16
  • Emma säger:

    När jag fick min diabetes för ca 6 månader sen blev jag tilldelad Insuman Basal och Apidra, dock har hon bytt mitt direktverkande till Novorapid för att jag ska kunna korrigera med halvdoser.

    Min diabetessköterska har nämnt att det finns andra långtidsverkande som bryts ner på andra sätt men inget mer än så. Jag hoppas snart få byta ut mitt långtidsverkande då Insuman Basal inte verkar passa mig och min diabetes.

    Intressant att läsa Helanas kommentar om hur de resonerade kring Lantus! Skrämmande och bekräftar det jag redan befarat, att man ansvarar väldigt mycket själv för att utbilda sig om sin sjukdom och läkemedlen.

    2014-03-31 | 13:21:26
    Bloggadress: http://emzshit.blogg.se

Kommentera inlägget här: