Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Att hitta sin träningsform med diabetes

Kategori: Träning

Rörelse och träning är meningslöst för mig om jag inte tycker det är roligt. Hur ofta tvingar vi oss inte utföra sådant som vi inte trivs med? Är tveksam till att det jag gör motvilligt leder till ett särskilt bra resultat... När jag tränar försöker jag därför ägna mig åt det som får mig att må bra- och vad det är växlar ju eftersom nya intressen ständigt dyker upp!

Just nu är som sagt raska promenader den träningsform jag satsar på nu i början, för att långsamt vänja kroppen. Träningsformer som jag förmodligen sedan kommer ägna mig åt är pilates, dans och yoga. Jag har dansat i större delen av mitt liv men detta kräver så stor fysisk ansträngning så det är inget jag tänker rivstarta med nu! ;) Pilates är en balans mellan rörelse, smidighet och styrka, vilket är en träningsform som jag långsamt tänker börja med. Har kört en del tidigare och upplever det som en bra träningsform för att bygga upp mig med efter viktnedgång och förtvivningen av musklerna. Yoga har jag faktiskt inte utfört mer än något pass på SATS för ett halvår sen ungefär, men ska testa igen och se hur det känns!

Träning är ingenting någon kan tvinga sig till. Påtvingade sysselsättningar leder till motsatsen till det välbefinnande vi förmodligen genom träning tänkte sträva efter att uppnå. Tror det är viktigt att ta tiden till att hitta det bästa för en själv och samtidigt inte vara rädd för att pröva på nya saker!

Hur gick det för er med diabetes att träna i början? Vill gärna höra lite erfarenheter och ta del av tips!

Kommentarer

  • kajsa säger:

    Jag har nyligen fått diabetes, snart 6 månader sedan, och för mig har träningen varit så viktig.
    Började träna som vanligt efter ca 2 veckor och det var inga problem. Med ett bra socker innan träning och lite druvsocker under tiden , beroende på intensiteten, har jag aldrig hamnat lågt efter.
    Träningen ger ett mycket stabilare blodsocker och jag går i många fall minskat insulin dosen ordentligt tack vare regelbunden träning. Tränar man pass kan man ju alltid meddela instruktören om sin diabetes , om man.skulle bli lite låg och måste pausa en stund.
    Hoppas det kommer gå bra för dig och att det känns bra när du kommer igång :)
    Trevlig kväll!

    2013-06-17 | 21:04:25
  • Tess säger:

    Vilken härlig och fin blogg du har, kul att läsa om din positiva och peppande resa, kram från Tess

    2013-06-17 | 22:06:25
    Bloggadress: http://theresekostresa.blogg.se
  • Alex säger:

    Jag tränade inte alls innan min diagnos, och inte efter heller tyvärr. Det är nu efter flytten hem till Sverige (bodde i Belgien ett par år) som jag kommit igång. Har kört lite yoga, gympa och crosstraining på F&S, crosstraining fungerar inte så bra dock då mina tår domnar bort. Jag har inte nervskador så vet inte vad det beror på, men vågar inte fortsätta pga domningen.

    En annan grej jag precis kommit igång med lite är jogging, och det gillar jag! Kollar blodsockret innan jag sticker ut, beroende på nivån så sänker jag basalet lite, har alltid lite dextrosol i bakfickan. Borde köpa en magväska så att jag kan ha med mig mätaren också, men hittills har jag bara tagit korta turer och litat på min känsla och kommit hem med ett superbra värde.

    2013-06-18 | 11:33:09
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Emma säger:

    Jag har alltid tränat mycket och har tidigare spelat handboll på elitnivå. Jag tyckte att jag var i mitt livs form när jag fick min diabetes och mycket var kanske för att jag tappade ca 10 kg innan jag fick dignosen, men behöll min muskelmassa, så för mig tappade jag "rätt" kilon. Jag älskar att träna och skulle inte må lika bra om jag inte tränade.

    Jag fick strikta order om att inte träna första två veckorna efter jag fick diagnosen. Efter det har jag mjukstartat men nu kommit upp i min vanliga träningsmängd, d.v.s. ca 4-5 gånger i veckan.

    Jag upplever däremot att mitt blodsocker höjs under träning och har medvetet valt att inte stoppa i mig dextrosol eller energidryck under träningen för att jag är rädd för att det ska höjas ännu mer.

    Dock sänks mitt blodsocker snabbt när jag städar eller motionerar (tar promenader eller utför lättare aktiviteter).

    Jag håller fortfarande på att försöka lära mig hur jag ska tänka med extra energi under träningen och vilka doser insulin som jag sak ta osv.

    Men jag tränar som sagt ganska intensivt och kör mycket gym så det är såklart skillnad beroende på vilken träning man utför.

    2014-03-31 | 13:34:10
    Bloggadress: http://emzshit.blogg.se

Kommentera inlägget här: