Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Åsikter om kolhydrater och diabetes

Kategori: Kost

Jag har märkt att det finns många starka åsikter ang kolhydrater. Det är bra, det är dåligt, det är för mycket, det är för lite.... Jag har ju valt att endast få i mig dessa kolhydrater via grönsaker, nötter, yoghurt, torkade bär etc. Varför gör jag detta? Det finns forskning på detta område men genom egna erfarenheter har jag mått så mycket bättre. Blodsockret som alltid svängde upp och ner håller sig stabilt och därmed även humöret :) Jag blir inte lika beroende av att ta insulin, genom att satsa på kolhydrater i grönsaker och yoghurt och röra på mig så behövs inte insulin innan måltiderna längre. Det håller sig stabilt! Jag mår bra att äta så här och är glad att det finns så många i min närhet som peppat mig till detta. Många tror även att detta sätt inte är bra och råder mig till att börja äta som förut. Tillbaka med brödet, pastan och potatisen. Men jag vet vad jag mår bra av - och det är lätt för utomstående att tro sig veta vad som är bäst, om man inte har diabetes själv samt inte insatt i allt som det kan innebära. Alla är olika och har kroppar som fungerar olika, logiskt nog!

Nu under midsommarhelgen har det varit en hel del sötsaker, men jag har lyckats stå emot vilket jag faktiskt är stolt över, hehe. 

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Det är idiotiskt att folk tycker att vi ska äta av det som gör oss sjuka. Ska folk som är allergiska också äta det de blir sjuka av och ta medicin istället?

    2013-06-24 | 10:21:06
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se

Kommentera inlägget här: