Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Dags för en långpromenad!

Kategori: Träning

Sen jag fick diagnosen diabetes har jag tagit det lugnt med träningen. Det är så himla ansträngande att hålla koll på blodsockret som det är, med träning kräver blodsockret ännu mer uppmärksamhet och jag har ännu inte lärt känna min kropp tillräckligt för att planera om ännu mer. Nu låter det som att jag inte rör på mig överhuvudtaget, hehe! Men jag går raska långpromenader varje dag och tar med mig lite nötter och bär ifall blodsockret skulle sjunka för lågt. Snabba promenader minskar risken för belastningsskador i höfter knän och fötter, förbättrar konditionen och bygger upp både muskler och skelett. Jag har turen att bo nära naturen, det är helt underbart att mötas av frisk luft och skog direkt utanför ytterdörren!

Ska strax dra på mig gympaskorna och ge mig ut. Brukar börja i en lugn takt och ökar sedan farten och steglängden, för att inte gå ut för hårt i början. Det blir nog en runda på 40 min idag, men får skynda mig för de grå molnen utanför fönstret ser lite oroväckande ut! ;)

Här på halsosidorna.se står det en hel del om fysisk träning och promenaders hälsoeffekter på lång sikt. Det är en mångsidig och en intressant hemsida om hälsa i stora drag faktiskt! :)

Vi hörs senare!

Kommentarer

  • Olle säger:

    Hej Elina, mitt i allt det svåra som kastats över dig, är det väldigt glädjande att se hur du har tagit dig an din vardag, denna blogg är ju helt fantastisk! Och här har du ju samma stuns i pennan som när du skrev ”Simon Sol” och alla andra otroliga historier vi fått ta del av när din kusin Simon var liten. Samma humor också, när jag hittade Bamse bland diabetikerlitteraturen skrattade jag gott, ha, ha… Jag har lagt ut länk till dig på förstasidan på Hälsosidorna. Kram från farbror Olle

    Svar: Hej Olle! Tack!! Ja jag skriver av mig lite här på bloggen! :) Haha men tidningen var jättebra faktiskt, du borde läsa den! Superbra med länken!! Kram
    Elina

    2013-06-17 | 00:12:47
    Bloggadress: http://www.halsosidorna.se/
  • Nathali säger:

    Åå bra du har det med natur så nära! Så härligt att promenera ute i det gröna ;-)

    Svar: Ja visst är det! :)
    Elina

    2013-06-17 | 00:32:44

Kommentera inlägget här: