Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

På tal om vikt och diabetes...

Kategori: Åsikter

Ett typiskt symptom för diabetes är att tappa snabbt i vikt, och jag hann tappa 10 kg innan jag kom iväg till en läkare. Från 60 till 50 kg. Helt sjukt?! Brukar aldrig väga mig men märkte av att jag blev smalare och så, men ingenting jag direkt reflekterade över innan mina jeans plötsligt inte längre satt kvar i midjan, hehe... Väger mig numera regelbundet och har en viktkurva som jag fyller i för att ha koll!

Många har påpekat att jag blivit smal. Flera påpekade det innan diagnosen och försökte få iväg mig till läkaren men numera är det fortfarande många som kommenterar, och det känns lite komiskt hur accepterat det är att kommentera jämfört med att säga till någon hur tjock denne är. Det handlar ju om normer, men de har blivit extremt påtagliga för mig nu. Jag tror att det är viktigt att ha distans till det hela och inte bli påverkad negativt. Så länge man själv är nöjd och mår bra så spelar vikten inte någon större roll skulle jag säga. Eller vad tycker ni? Har ni fått kommentarer angående er vikt?

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Jag fick en kommentar om att jag magrat någon vecka innan jag åkte in. Jag ägde dock ingen våg så jag vet inte exakt hur mycket jag gick ner, men jag vägde 66 när jag fick diagnosen och tippar på att jag vägde ~72-73 innan. Jag hade inte alls märkt av nedgången faktiskt.

    Jag har annars aldrig fått kommentarer om vikten, men sedan har jag aldrig varit riktigt smal eller tjock heller, bara någonstans däremellan eller liiite övervikt som nog ses som ganska normalt idag.

    2013-06-20 | 09:25:19
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Zossan säger:

    Att låta sig påverkas för mycket är aldrig bra- distans är viktigt! Vikt är bara en siffra så länge man är frisk å mår bra :-)

    2013-06-20 | 17:43:46
  • Emelie säger:

    Det var väldigt gott!!

    Vad bra skrivet. Jag får väldigt mycket negativt om min kropp, men jag kämpar själv då jag inte är nöjd. Dock bryr jag mig inte om siffran på vågen utan jag mäter mig och kollar i spegeln. Vissa dagar är man supernöjd och andra åt fel håll. Men jag jobbar på det och vill verkligen vara nöjd med hur jag ser ut nu, men jag har mina mål jag ska ta mig till :)

    2013-06-20 | 20:22:50
    Bloggadress: http://ayeartogo.blogg.se
  • Felicija säger:

    Hejsan! Har funderat på att börja blogga igen! Så håll utkik efter nya inlägg eftersom det känns som om jag verkligen skulle vilja hjälpa dig med diabetes ! :D

    2013-06-30 | 02:20:10
    Bloggadress: http://photobyfelicija.beldo.se
  • Dia-Sofia säger:

    Bra skrivet, jag håller helt med att så länge man själv trivs! Har alltid varit en smal typ men nu väger jag 46-47 kg mot 52 förut (svänger lite). Kan vara för att jag börjat träna mer regelbundet, så det är ju lite bra ändå, får börja äta lite större portioner istället!

    2013-07-03 | 10:47:38
    Bloggadress: http://diasofia.blogspot.com

Kommentera inlägget här: