Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Vikten av positivt tänkande ang diabetes

Kategori: Mentalt välbefinnande

Den inställning jag har till livet påverkar hur min värld faktiskt utformar sig. Om jag tänker negativt, ja då resulterar det i negativa konsekvenser. Är min inställning positiv så leder det till positiva följder. Om jag brutit ihop dagen jag fick diagnosen, dagen efter eller månaden senare, så hade mitt liv inte sett ut som det gör idag. Jag visste att jag i situationen inte kunde påverka diabetesens existens, men min inställning till den. 

Min metod var, och är fortfarande, att skaffa kunskap. Detta tror jag gäller i de flesta fall. Förståelse och kunskap för rådande situation ger en ett aktivt försök att påverka situationen och leder till att det blir lättare att acceptera och klara av!

Jag vet att jag har andra förutsättningar än icke diabetiker, då jag varken kan äta eller träna hur jag vill utan att vara förberedd, då det kan leda till förödande konsekvenser. Jag saknar en viss frihet. Men detta är inte samma sak som att sakna möjligheter! Om jag ger upp och ser mig själv som ett offer så kommer jag ingenstans, jag kan klara allt bara att jag behöver vara väl utrustad och förberedd!

Diabetesen har även gett mig något fantastiskt- välmående, jag mår så himla mycket bättre nu än tidigare! Näringsriktig mat utgör hela min kost, men utan diabetesen så hade det nog dröjt lång tid innan jag insåg hur mycket godis och onödigt socker jag proppade i mig... I och med diabetesen så märks konsekvenserna av sockret direkt, om jag var frisk så hade min kropp förmodligen sagt ifrån flera år senare...! Det här har verkligen fått mig att förstå vikten av att ta sin hälsa på allvar, skippa det där söta, byta ut det mot något nyttigare (och faktiskt godare!) som nötter och bär, för att kunna må bättre och leva ett friskare liv.

För jag saknar absolut inte godisnappar och gott och blandat längre, haha! ;D
 

Kommentarer

  • S säger:

    Tror också att tanken är jätteavgörande.
    Ngt jag behöver träna på ;)

    Jättefina rosor!!

    2013-06-17 | 18:33:54

Kommentera inlägget här: