Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Jag accepterar, men låter inte diabetesen ta över mitt liv

Kategori: Mentalt välbefinnande

’‘Låt det gå ett år’’ är en bok av Malin Nyman som jag nyligen har börjat läsa. Hon beskriver hur familjen påverkades av dotterns insjuknande i diabetes, och skriver om diabetes ur en viktig synvinkel- acceptens av sjukdomen. Om jag inte accepterade diabetesen som ett faktum och en del av mitt liv, så skulle nog mitt psyke vara i botten. I början hade jag svårt med detta med acceptens eftersom jag då inte var medveten om vilka begränsningar sjukdomen skulle innebära. Jag började direkt efter diagnosen att lära mig mer och det gjorde det lättare men jag tror även att det är en process som man måste låta ta sin tid.

’‘Sjukdomen får finna sig i vår vardag, inte tvärtom’’ skriver Malin och det ligger mycket i vad hon säger. För det finns en risk att jag låter sjukdomen ta över, att jag förklarar min brist på ork och att klara av situationer på diabetesen och skapar onödiga begränsningar för mig själv. Om jag låter mig själv bli stoppad så spelar inte en sund kost och träning särskilt stor roll för min hälsa i stort och möjligheterna att utvecklas och nå dit jag vill blir begränsade.
Jag rekommenderar boken varmt! Den är väldigt personlig och jag tror att den ger inspiration till alla människor, vare sig man är diabetiker eller inte. Läs, läs läs!

Kommentarer

  • Zossan säger:

    Håller med, det är viktigt att ha en balans mellan acceptens och att inte ta över, av egna erfarenheter så vet jag att det kan vara svårt att ibland hitta balansen eller tom kunna skilja dem åt.

    Svar: Ja det tror jag är väldigt viktigt :)
    Elina

    2013-06-16 | 18:24:50
  • Nathali säger:

    Intressant läsning!!

    2013-06-17 | 00:33:50

Kommentera inlägget här: