Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Hoppas på ett bättre HbA1c!

Kategori: Diabetes

Imorgon måste jag förbi provtagningen för att ta ett HbA1cprov (långtidssockerprov) Mitt senaste HbA1c låg på 173 mmol/mol. Det är väldigt högt har jag lärt mig. Min diabetessjuksköterska var väldigt chockad över det! Här är en sida med en tabell som förklarar HBA1c sifforna. Ett "bra HBA1c" bör helst ligga under 52 mmol/mol vilket motsvarar ca 6-9 i medelblodsocker. Denna tabell sträcker sig endast upp till 100 mmol/mol vilket betyder att jag var långt utanför tabellen alltså. Känns ju inte så bra nej. Antagligen var det högt eftersom jag innan diagnosen drack massa sött och precis börjat med insulinet, förmodligen så visar testet imorgon mycket bättre!
 
Nu är det slut med sötsaker som läsk och godis. In med nötter, bär och lchf-bakverk istället! Jag har valt att satsa på LCHF-kost, med fokus på Naturliga fetter som finns i fet fisk och nötter. Skippar majonäs m.m då det inte riktigt känns rätt för mig. LCHF innebär inte endast ökat intag av fetter utan stor minskning utav kolhydrater. Hur mycket kolhydrater en person ska inta tror jag är mycket individuellt och att det inte kan finnas några fungerande mallar för alla, men ett faktum är att nästan alla produkter vi köper idag i butik innehåller någon form av kolhydrat och många av dem är snabba.

Snabba kolhydrater är ju inte bra för mig med diabetes, så det har jag tagit bort helt, förutom i nödfall om blodsockret sjunker (eller om jag ska träna). Kör endast på långsamma kolhydrater och den största delen får jag i mig via grönsaker och yoghurt. Eftersom jag nyligen fått diabetes så testar jag mig fram efter den kost som passar mig bäst och just nu är det väldigt lite kolhydrater som gäller och det är viktigt att känna efter vad som känns bra för kroppen! För andra kanske det passar bättre med att byta ut den vita pastan mot fullkornspasta, vitt ris mot fullkornsris osv.

Känn efter vad som passar just DIG och vad DU mår bra av!

I början så kan det vara svårt att börja med nytt, men allt handlar om vana, tillslut kommer du förmodligen älska det nya! Typ som jag, hatade ju grönsaker för två månader sedan, nu äter jag massor vid varje måltid, haha!! :)
 Min diabetesdagbok

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Oj, 173 låter helgalet! Kan det verkligen stämma? Nåja, det kommer att lösa sig när du fått din diagnos och blir behandlad. Mitt låg senast på 49 :)

    Svar: Ja exakt så sa min sköterska också men tydligen stämmer det. Men då gick jag med diabetesen också länge innan jag bokade tid hos vårdcentralen. Drack sjuukt mycket läsk och juice sista månaden, flera liter per dag ;) får reda på mitt nya hba1c i slutet av veckan, förhoppningsvis är det mkt bättre.
    Elina

    2013-06-11 | 13:58:50
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Alex säger:

    Jag menade såklart att skriva NU när du fått din diagnos! :-)

    Jag vet faktiskt inte själv vad jag hade för värde när jag blev sjuk. Gick även jag med sjukdomen ganska länge, första symptomet jag märkte var synen som blev sämre ca en månad innan jag åkte in.

    Svar: Ja nu i efterhand kan jag inte förstå att jag inte sökte hjälp tidigare! Började va törstig etc redan runt december! men då tänkte jag ju inte att det kunde vara diabetes. Men sen blev det ju bara värre och värre och tillslut insåg jag ju att något var fel liksom.
    Elina

    2013-06-11 | 21:25:53
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Karl E Arfors säger:

    Hej Elina,
    vilken fantastisk blogg du startat upp på Nolltid.

    Inspirerande för andra och när du får ner ditt HbA1c, kommer Du att veta hur du kör din show - vilket är ett måste - eftersom högre värden karamelliserar proteiner och förstör deras funktion, som kan leda till stelhet och ont i leder vid högre ålder.
    Det kan vi tala mer om när vi ses. Jag vill även ge dig tips för den insulindosering Du fått från vården, när Du äter så förståndigt som Du gör. Den bör halveras annars kan du få för låga sockernivåer pga. för hög insulingiva.
    hälsar karl

    Svar: Hej Karl! Tack! Vad roligt att du hittade hit. Ja absolut, nu försöker jag få ner mina värden till det normala, vet att det absolut inte är bra att ligga sådär högt en längre tid. Jag har även kunnat minskat på insulinet en hel del när jag äter lågkolhydratkost vilket är skönt! Ha det så bra, hoppas vi ses snart!
    Elina

    2013-06-16 | 21:58:34

Kommentera inlägget här: