Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Diabetes syns inte - fördomar om diabetes

Kategori: Diabetes

Välmående sitter ofta inte på utsidan, utan på insidan. Dålig hälsa är därför lätt att dölja både för sig själv och andra, vilket är en anledning till varför det är viktigt att vara uppmärksam på hur kroppen och psyket beter sig!

Det som är positivt är att diabetes inte syns att man har. Idag träffade jag på ett par människor som inte trodde på mig när jag berättade. Många verkar tänka på diabetes 2 eftersom en del som har det är överviktiga. När jag var på apoteket för att köpa stickor för att mäta ketoner med frågade personalen mig om jag bantade???? Bantar man när man är smal???? Finns så mycket fördomar men om man inte är insatt i diabetes så är det lätt hänt. Så är det nog med nästan allt!

Kommentarer

  • Insulinbella säger:

    Ja du vet väl om att vi ska vara överviktiga och sitta och vräka i oss onyttigheter hela dagarna? ;) Skämt åsido men tyvärr blandar många ihop typ1 och typ2 diabetes. (Menar inte att alla typ 2:or är överviktiga och vräker i sig bullar hela dagarna men typ2 får ju många av felaktig kost)
    Ang. ketonstickor. Be att få ketonstickor utskrivna av din diab.ssk så slipper du betala för dem! Annars så kan du ju beställa en på nätet från t.ex Abbott
    https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=89
    Såg att just ketonmätaren inte fanns tillgänglig men ring dem så skickar de säkert en!

    Svar: Ja precis det verkar ju faktiskt som att folk har riktigt dålig koll! Tack för tipset om ketonmätaren jag ska absolut ta och ringa dom! Är ju mycket smidigare än urinstickorna om man nu kunde få en! Det är gratis alltså?
    Elina Danielsson

    2013-06-06 | 15:41:39
    Bloggadress: http://https://insulinbella.wordpress.com/
  • Kerstin säger:

    Hej Elina, Du skrev i min blogg och jag tittar såklart in i din :) Nystartad, kul! Hoppas det går bra för mej. Jag har en bonusdotter(min mans dotter) som haft diabetes sedan hon var 16 år, idag 35år. Hon kämpar på med den traditionella vården. Hon har nu tre barn och det är en prestation att vara gravid o diabetiker. Hon var inlagd på sjukhus för illamående, kunde inte äta, flera dagar de första två men den tredje fick hon akupunktur mot illamåendet. Dret fungerade bra :)
    Hon har dragit ner sitt kolhydratintag till 130gram långsamma kolhydrater om dagen, mer klarar hon inte. Man hittar sin egen väg. Idag har hon även en Diabeteshund. Den varnar när hon är hög eller låg och hämtar väskan med insulinet. Otroligt!!
    Bloggen "Diabetes Typ Ett LCHF" (http://diabetestypettlchf.blogg.se) är en jättebra blogg för de som vill försöka med LCHF. Jag tror stenhårt på den behandlingen men du måste ju stå på dej. Du kommer att få motstånd av diabetessköterskor, dietister mfl. Stå på dej men samtidigt, utsätt dej inte för risker. Håll noga koll på ditt blodsocker. Kolla recepten i Jasmines blogg, läs hennes inlägg från starten. Hon har verkligen gjort en resa i diabetesvärlden. Beundrasvärt! Hennes recept är härliga :) Mandelpizzan är jättegod! Gör vi ofta. Man kan variera med eget innehåll. Du får lära dej laga din egen mat men jag lovar att du kommer att tycka att det är kul :) Lycka Till å ge inte upp! Kram, Kerstin

    Svar: Hej! Vad roligt att höra att det går bra för henne och att hon har ett bra liv! Vad kul med diabeteshund, hade inte hört talas om det :) ja min dietist tycker ju att jag ska äta mer kolhydrater än vad jag gör nu, men börjar jag käka det så stiger ju blodsockret så jag känner att jag mår bäst utan! Jag ska kolla in alla recepten och prova lite nya maträtter tror jag :) Kram
    Elina

    2013-06-07 | 11:18:46
    Bloggadress: http://dalaglitter.com
  • Kerstin säger:

    Jag menar såklart -Hoppas det går bra för Dej! med din Blogg. :)Fingrarna slinter ibland ;)

    2013-06-07 | 11:20:27
    Bloggadress: http://dalaglitter.com
  • Insulinbella säger:

    Ja allt som har med din diabetes är gratis! (förutom glucagon sprutan, den kostar typ 250-300kr) Finns inga ketonmätare där jag tipsade så får din diab.ssk fixa fram en åt dig! Du ska absolut inte betala för dom! :)

    Svar: Ja det är ju tur att det är gratis! Ok, man kanske bör ha en glucagon spruta? Ingen har sagt till mig att jag bör skaffa det, men det känns ju kanske ganska viktigt att ha tycker jag? Nej dom är ju trots allt ganska dyra, jag ska försöka tjata till mig en ;)
    Elina

    2013-06-11 | 21:08:17
    Bloggadress: http://https://insulinbella.wordpress.com/
  • Insulinbella säger:

    Ang. glucagonsprutor så kan det vara en trygghet att ha hemma. Men jag brukar endast be att få dom utskrivna om jag ska iväg på långsemester eller nu senast när jag var gravid. Nu har jag sån tur så jag har inte hamnat i koma sen jag var liten så dom har tack och lov inte behövts användas!

    Svar: Okej nej man hoppas ju verkligen inte att man behöver använda den!
    Elina

    2013-06-14 | 07:10:32
    Bloggadress: http://https://insulinbella.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: