Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Ensidig bild av diabetes? Diabetesförbundets film

Kategori: Åsikter

Diabetesfondens och diabetesförbundets film visar varför det är viktigt att stödja forskningen om diabetes, vilket jag tycker är väldigt bra. Men diabetiker framställs som offer inför sina omständigheter och att de varken kan påverka eller göra något med sina liv, t.ex. ’‘Erik föds med diabets. Vad har han för chanser?’’ Så himla deprimerande! Visserligen har diabetiker andra förutsättningar, men skulle vi inte ha möjligheten att lyckas precis som andra?

Eftersom diabetesfonden vill skaffa givare så är det förståeligt att de vill skapa sympati och medkänsla, men den ger en ensidig bild och placerar in diabetiker i ett och samma fack. Vad tycker ni?

Jag tror att det är värre att till exempel dricka, röka och missköta sig och sin kropp i övrigt, och denna livsstil i kombination med diabetes skulle nog kunna representera de förödande konsekvenser som gubben i videon utsätts för.

Det finns nog många diabetiker som lever sundare än de utan diabetes gör, just p.g.a. medvetenhet om sin hälsa och för att de gör allt för att hålla sitt blodsocker på jämn nivå.

Kommentarer

  • Zossan säger:

    Håller med dig!!!!

    Svar: :)
    Elina

    2013-06-14 | 21:19:36
  • bellasdream.blogg.se säger:

    Ville bara dö när jag såg filmen, blev mer deppig än jag var inne :(

    Svar: Ja jag förstår hur du känner! men tror man måste ta filmen med en nypa salt eftersom den är väldigt extrem. Jag menar alla med diabetes dör ju inte vid 64! Dom flesta lever betydligt längre liv. Tror man på det är det klart man blir deprimerad!
    Elina

    2013-06-16 | 16:38:23
    Bloggadress: http://bellasdream.blogg.se/
  • Insulinbella säger:

    Tyckte den var så hemsk men sen reflekterade jag lite över den och de vill ju uppmärksamma diabetes! Så då gjorde dom den brutalt ärlig! För tyvärr så får många av oss komplikationer mm. Så jag tycker ändå att budskapet gick fram bra! Ibland är ärlighet brutalt men nödvändigt!

    Svar: Ja jag förstår ju hur dom har tänkt men ja, den är ju väldigt brutal! Det är ju en film man inte glömmer i första taget och jag antar att det kan vara bra! Men jag tycker ändå att filmen är hemsk och som diabetiker är den väldigt deprimerande att kolla på, man har ju faktiskt en stor chans att själv påverka om man får komplikationer eller! I filmen verkar det som att man är helt körd ungefär..
    Elina

    2013-06-16 | 19:39:46
    Bloggadress: http://https://insulinbella.wordpress.com/
  • bellasdream.blogg.se säger:

    Dock är jag nog en av dem som kommer dö i tidig ålder så som mitt monster i huvudet håller på och förbjuder mig att ta insulin

    2013-06-17 | 10:49:45
    Bloggadress: http://bellasdream.blogg.se/
  • Alexandra säger:

    Jag tycker att filmen var bra. Som de säger, diabetes syns inte på utsidan men känns inuti, även om den kanske inte gör det hela tiden. Filmen är bra för att icke-diabetiker ska förstå att det faktiskt är allvarligare än att bara ta sprutor varje dag. Många tror ju faktiskt att det bara handlar om att inte få äta godis och att behöva ta sprutor.

    2013-06-17 | 12:14:42
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • E säger:

    Jag har inte vågat kolla på filmen för att jag är hypokondriker med diabetes sedan 11 år. Mitt sämtsa hba1c har varit 8,8 en kortare tid under alla dessa år, inte allt för illa... Annars tar jag hand om kroppen ordentligt, tränar stenhårt osv. Trots normala ögonbottnar och fina värden än så länge, så fick jag för någon månad sedan, för mig att jag skulle bli blind och dö tidigt. Allt pga vad jag googlat runt och läst mig till, jag blev helt förstörd. Har spenderat otaliga timmar med mitt diabetesteam, som försökt lugna mig och sagt att det krävs enorm misskötsel för att bli blind. Det krävs enorm misskötsel för att drabbas av de värsta komplikationerna i allmänhet. Vi diabetiker är så himla uppkollade, så om något är på väg att bli fel så upptäcks det i tid och kan åtgärdas. "Diabetes is the leading cause of NOTHING", -om man tar hand om sin sjukdom. Ligger hba1c pissdåligt under flera år så ja-kroppen slits. Men man kan ju se diabetesen som en anledning till bra kost, hård träning och lagom mängd alkohol vid fester också. Hade jag varit frisk skulle jag nog varit tjockare och kanske till och med börjat röka och supa ordentligt, som mina vänner.

    Jag är fortfarande livrädd och litar inte på vad min sköterska osv säger till mig, just eftersom vissa får kompliaktioner. Meeen jag försöker trycka in i min tröga skalle att det är folk som inte sköter sig, och att jag aldrig legat katastrofalt en längre tid. Dessutom är diabetesvården enormt mycket bättre nu än bara för 20-30 år sen, då hade man inte ens hba1c mätning eller egna blodsockermötare. Och att jag mår bra NU, helt och hållet måste ju vara ett bra tecken också, vi är ju friska människor utöver bristen på eget insulin!!!!

    Läste denna artikel, då man gjort en undersökning på 1400 diabetiker som haft sjukdomen 30 år (på 80-90 talet). Endast en procent av dem hade synproblem, INGEN var blind tex. (Och de fick diabetes på en tid då vården var typ hälften så bra som den är nu.) Läs artikeln! Hoppas jag kan bli av med min oerhörda rädsla bara :( Ha det bra!

    http://www.healthcentral.com/diabetes/c/17/140454/diabetes/

    2014-01-04 | 19:02:15

Kommentera inlägget här: