Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Diabetes hela livet, det mentala och omgivningens reaktioner

Kategori: Mentalt välbefinnande

Efter att jag fått diabetes har jag fått flera reaktioner av att det skulle vara enkelt. ’’Ta bara insulinsprutorna så kan du äta allt som du brukar, ät på regelbundna tider och motionera etc så går det bra...’’ Men det är mycket mer än så.

Jag lånade denna bok ’‘Diabetes hela livet’’ på biblioteket och den tar upp vad det kan innebära psykiskt att ha sjukdomen, vilket jag upplever som den jobbigaste biten. Jag tror det är bra att människor med diabetiker i sin närhet faktiskt sätter sig in i vad det kan innebära, antingen genom att ställa frågor eller läsa böcker likt denna!

Det är absolut viktigt att vara positiv kring sin sjukdom, men det kan från omgivningen lätt misstolkas som att det är enkelt.
 I boken finns det även test som diabetiker kan göra, vilket för mig har varit bra för att lära känna mig själv som diabetiker bättre!

Kommentarer

  • Insulina säger:

    Blev rekommenderad att läsa denna för länge sen men det blev inte av. Kanske dax att ta tag i det :)

    Svar: Ja gör det! Jag tyckte den var väldigt peppande :)
    Elina

    2013-06-11 | 21:01:31
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se

Kommentera inlägget här: