Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

Vin eller inte???

Kategori: Kost

När det gäller alkohol och diabetes, hur gör man där???? Vad händer med blodsockret då????
Jag väljer att inte dricka alkohol just nu. Ingenting jag saknar, kanske skapar man behov på 
samma sättt som med kaffe. Ni med diabetes som läser min blogg, dricker ni alkohol? hur går det med blodsockret för er då?
 
Egentligen, varför alkohol? Blir man gladare, roligare eller mår man bättre? Blir man mera pratsam, modigare? väljer man själv eller finns ett dolt grupptryck. ”Men varför vill inte du ha????" Varför har nästan alla våra stora helger blivit förknippade med vin och alkohol? Vissa med rent supande som valborg och lucia. Alkohol och diabetes? Nej, jag avstår nu. Kanske kan ta ett glas vin någon gång ibland utan att överdriva.
 
Kanske kan man sätta likhetstecken mellan alkohol och socker. Varför äter vi sött när vi ska ha roligt? Varför proppa i sig gelehallon bara för man ska titta på film? Kan man säga nej till efterrätten och kakan? "Men varför vill inte du ha????" Att inte följa med strömmen, som döda fiskar (only the dead fish follow the stream) har jag tagit ställning. Jag tackar nej till alkohol och socker. Kanske jag växer med det och mår topp.

Kommentarer

  • Alex säger:

    Jag dricker sällan, men det har aldrig varit några problem när jag gjort det. Det gäller bara att kolla sockret lite extra, speciellt då man inte känner när man är låg om man är lite påverkad (iallafall inte jag). Dessutom hämmas glukostillverkningen i levern då den får fullt upp med att hantera alkoholen, och därför finns risk för lågt blodsocker, så se till att kolla sockret innan du går och lägger dig efter att ha druckit. Jag som använder insulinpump kan sänka basaldosen, har man redan tagit en spruta får man nog äta lite istället.

    Jag känner faktiskt till ett fall, en bekant till en släkting som dog inlåst på en krogtoalett av insulinkoma för ett par år sedan, så det gäller att ta det lite försiktigt!

    Svar: Okej tack för att du delar med dig :D usch läskigt med han på toaletten, det är ju sånt man är rädd för! Det blir nog kanske ett glas vin för mig ibland men inte mer!
    Elina

    2013-06-13 | 21:49:29
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Insulinbella säger:

    Jag dricker alkohol. För mig fungerar vitt vin eller t.ex vodka. Då ligger mitt blodsocker stabilt. Dricker jag däremot cider, öl och drinkar som är sockrade med det ena efter det andra så tar jag alltid insulin till. I samråd med min diab.läkare har vi kommit fram till att jag ska ta insulin eftersom jag stiger så himla mycket. Men detta är ju väldigt individuellt så man får prova sig fram. Se till att ta blodprov rätt ofta så du märker vart blodsockret är på väg och dutta inte för mycket med insulinet så du blir låg istället! Det är en balansgång! Nu låter det kanske svårt men det går absolut att festa iaf för mig ;) Se till att dom du är ute med vet om att du har diabetes och om du blir "konstig" att de tar ett bs på dig eller kontaktar sjukvården. Sen är det ju alltid gott med lite mat innan sovdags :)

    Svar: Ja jag har också hört att det ska vara ganska individuellt hur man påverkas! Och som sagt vara väldigt försiktig med insulinet, tak för dina tips iaf :D
    Elina

    2013-06-14 | 07:16:55
    Bloggadress: http://https://insulinbella.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: