Jag lever ett friskt liv med diabetes!

Balans mellan kost, rörelse och mentalt välbefinnande

När blodsockermätaren visar fel

Kategori: Diabetes

Honungsmask och blodsockermätning = dålig kombination...
 
Jag hade kladdat in honung i hela ansiktet. Budget ansiktsmask alltså. Efter det fick jag en chock, värdet låg på 30! Jag testade om och om med samma reslultat, tills jag kom på att jag hade honung på fingret. Sen sjönk värdet till det normala blixtsnabbt. Detta kan ju vara väldigt farligt om man inte är uppmärksam, måste vara mer försiktig i framtiden tror jag!
 
Det är psykiskt påfrestande, eftersom ett enda litet felsteg kan vara förödande. Att alltid vara på spänn, aldrig kunna koppla av ordentligt utan behovet av att ha blodsockermätaren inom räckhåll. Det tar tid att vänja sig. Jag är glad att jag har tiden att komma in i bra rutiner, det går inte att stressa fram sådant!
 Min blodsockermätare och mitt måltidsinsulin 
 Måltidsinsulinet Humalog

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Oj! Gör inte detta att det ofta finns en risk att mätaren visar lite fel? Finns det inte kvar saker på händerna även efter tvätt och hur mycket påvekar det resultatet egentligen? :o

    Svar: Alltså jo, tvättar man inte händerna så visar den ju tydligen sjukt fel har jag lärt mig nu! Krångligt när man är tex på stan och inte kan tvätta händerna!
    Elina

    2013-06-07 | 23:34:24

Kommentera inlägget här: